poniedziałek, 29 sierpnia 2016

Stacja Muzeum



Przygodę ze zwiedzaniem rozpoczęliśmy od Stacji Muzeum, która znajduje się przy ul. Towarowej 3, niedaleko Pl. Zawiszy. Pomyśleliśmy, że będzie to szczególnie ciekawe miejsce dla naszego najmłodszego kompana wyprawy - 5-letniego Antosia, który pociągi wręcz uwielbia... 

Problemu z zaparkowaniem pod Muzeum nie było... uff :)

zień z pociągiem pancernym - 4 września 2016 r.

Główna wystawa Stacji Muzeum mieści się w hali głównej dworca. Tam gdzie dawniej były kasy biletowe, dziś można podziwiać modele pociągów, lokomotyw, wagonów oraz pamiątki związane z historią kolejnictwa w Polsce.




                          Dworzec Warszawa Główna (siedziba Stacji Muzeum) dziś 

                                       Dworzec Warszawa Główna dawniej

Wystawa stała mieści się w trzech salach wystawowych oraz w skansenie na zewnątrz budynku Stacji.



Sala pierwsza
W pierwszej sali pokazane są w układzie chronologicznym dzieje kolejnictwa na świecie i w Polsce – początki transportu kolejowego oraz kolejne etapy jego ciągłej modernizacji, następującej w wyniku postępu technicznego. A więc poczynając od konnych wagonów towarowych, przez parowozy, lokomotywy spalinowe, po te współczesne elektryczne. Jest także kilka makiet zabytkowych dworców. Wszystkie zachwycają precyzją wykonania.

W tej sali spędziliśmy najwięcej czasu :)

Oto co zobaczyliśmy.







Parę modeli pociągów z bliska: 









Na jednym ze zdjęć jest konny wagon towarowy oraz wagon Wars, to właśnie tych eksponatów dotyczyły pytania z kart 



A tu makieta Dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Warszawie: 



Ogromną atrakcją, szczególnie dla dzieci (rodzice muszą wyskakiwać z monet, by cały mechanizm wprawić w ruch ;)) są makiety z pociągami. Podobnie jak w Kolejkowie, które zwiedziliśmy w sierpniu we Wrocławiu - budynki, stacje, pociągi i elementy krajobrazu są tu bardzo szczegółowo odtworzone. 





Sala druga 

Ekspozycja jest kontynuowana w drugiej sali wystawowej. Dużą część kolekcji w tej sali stanowią różne przedmioty m.in. umundurowanie i akcesoria, hełm kolejowej straży pożarnej, liczne odznaki, zegarki kolejarskie, pamiątkowe medale, rozkłady jazdy, bilety kolejowe, patenty na maszynistę oraz urządzenia (np. nastawnia, semafory, aparaty telefoniczne i telegraficzne, dworcowe zegary, różnego typu lampy kolejowe oraz ręczne latarki sygnalizacyjne świecowe, karbidowe i naftowe). Mama mówi, że pamięta jeszcze takie bilety i kasowniki, które w biletach robiły dziurki :)






Trzecia sala

W trzeciej, najmniejszej sali wystawowej mieści się odwzorowany Salonik Recepcji Rządowej, otwarty na Dworcu Warszawa Główna w 1955 r. Służył przez wiele lat do obsługi krajowych i zagranicznych delegacji rządowych.






Następnie udaliśmy się 


Skansen Stacji Muzeum stanowi największy zbiór cennych pojazdów szynowych w Polsce zgromadzony w jednym miejscu. Trafiły tu jednostki, które zostały wycofane z użytku, jest ich 50, są zbudowane w różnych okresach historii kolejnictwa. Na początku trasy zwiedzania godne podziwu są unikaty na skalę międzynarodową, tj.: Salonka Bieruta i pociąg pancerny (jeszcze tylko we wrześniu można wejść i obejrzeć ich wnętrze w ostatnią i pierwszą niedzielę miesiąca). W dalszej części skansenu największą grupę stanowią parowozy różnych typów, produkcji polskiej, niemieckiej i amerykańskiej. Kolekcję uzupełniają: lokomotywy elektryczne, pojazdy trakcyjne spalinowe i tabor wagonowy. 

Dla dzieci ogromną atrakcją było zobaczyć z bliska te wielkie lokomotywy, wagony, dotknąć ich, wejść do środka (oczywiście tam gdzie jest to dozwolone), usiąść, pokręcić pokrętłem, przesunąć wajchę.

Zresztą sami zobaczcie jak się dobrze bawiliśmy na zdjęciach :)
































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz