Przygodę ze zwiedzaniem rozpoczęliśmy od Stacji Muzeum, która znajduje się przy ul. Towarowej 3, niedaleko Pl. Zawiszy. Pomyśleliśmy, że będzie to szczególnie ciekawe miejsce dla naszego najmłodszego kompana wyprawy - 5-letniego Antosia, który pociągi wręcz uwielbia...
Problemu z zaparkowaniem pod Muzeum nie było... uff :)
zień z pociągiem pancernym - 4 września 2016 r.
Główna
wystawa Stacji Muzeum mieści się w hali głównej dworca. Tam
gdzie dawniej były kasy biletowe, dziś można podziwiać modele
pociągów, lokomotyw, wagonów oraz pamiątki związane z
historią kolejnictwa w Polsce.
Dworzec Warszawa Główna (siedziba Stacji Muzeum) dziś
Dworzec Warszawa Główna dawniej
Wystawa stała mieści się w trzech salach wystawowych oraz w skansenie na zewnątrz budynku Stacji.
Sala
pierwsza
W
pierwszej sali pokazane są w układzie chronologicznym dzieje
kolejnictwa na świecie i w Polsce – początki transportu
kolejowego oraz kolejne etapy jego ciągłej modernizacji,
następującej w wyniku postępu technicznego. A więc poczynając od
konnych wagonów towarowych, przez parowozy, lokomotywy spalinowe,
po te współczesne elektryczne. Jest także kilka makiet
zabytkowych dworców. Wszystkie zachwycają precyzją wykonania.
W tej sali spędziliśmy najwięcej czasu :)
Oto co zobaczyliśmy.
Parę modeli pociągów z bliska:
Na jednym ze zdjęć jest konny wagon towarowy oraz wagon Wars, to właśnie tych eksponatów dotyczyły pytania z kart
A tu makieta Dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Warszawie:
Ogromną
atrakcją, szczególnie dla dzieci (rodzice muszą wyskakiwać z
monet, by cały mechanizm wprawić w ruch ;)) są makiety z pociągami.
Podobnie jak w Kolejkowie, które zwiedziliśmy w sierpniu we Wrocławiu - budynki, stacje, pociągi i elementy krajobrazu są tu bardzo
szczegółowo odtworzone.
Sala druga
Ekspozycja
jest kontynuowana w drugiej sali wystawowej. Dużą część kolekcji
w tej sali stanowią różne przedmioty m.in. umundurowanie i
akcesoria, hełm kolejowej straży pożarnej, liczne odznaki, zegarki
kolejarskie, pamiątkowe medale, rozkłady jazdy, bilety kolejowe,
patenty na maszynistę oraz urządzenia (np. nastawnia, semafory,
aparaty telefoniczne i telegraficzne, dworcowe zegary, różnego typu
lampy kolejowe oraz ręczne latarki sygnalizacyjne świecowe,
karbidowe i naftowe). Mama mówi, że pamięta jeszcze takie bilety i kasowniki, które w biletach robiły dziurki :)
Trzecia sala
W
trzeciej, najmniejszej sali wystawowej mieści się odwzorowany
Salonik Recepcji Rządowej, otwarty na Dworcu Warszawa Główna w
1955 r. Służył przez wiele lat do obsługi krajowych i zagranicznych
delegacji rządowych.
Następnie udaliśmy się
Skansen
Stacji Muzeum stanowi największy zbiór cennych pojazdów szynowych
w Polsce zgromadzony w jednym miejscu. Trafiły tu jednostki, które zostały wycofane z użytku, jest ich 50, są zbudowane w różnych okresach historii kolejnictwa. Na początku trasy
zwiedzania godne podziwu są unikaty na skalę międzynarodową, tj.:
Salonka Bieruta i pociąg pancerny (jeszcze tylko we wrześniu można wejść i obejrzeć ich wnętrze w ostatnią i pierwszą niedzielę miesiąca). W dalszej
części skansenu największą grupę stanowią parowozy różnych
typów, produkcji polskiej, niemieckiej i amerykańskiej. Kolekcję
uzupełniają: lokomotywy elektryczne, pojazdy trakcyjne spalinowe i
tabor wagonowy.
Dla dzieci ogromną atrakcją było zobaczyć z bliska te wielkie lokomotywy, wagony, dotknąć ich, wejść do środka (oczywiście tam gdzie jest to dozwolone), usiąść, pokręcić pokrętłem, przesunąć wajchę.
Zresztą sami zobaczcie jak się dobrze bawiliśmy na zdjęciach :)
Zresztą sami zobaczcie jak się dobrze bawiliśmy na zdjęciach :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz